Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

facility

Rozhovor

Rozhovor s Matthieum de Baynastem, výkonným ředitelem společnosti Atalian International

12. června 2017

Od roku 2007 působí jako výkonný ředitel Atalian International. Předtím byl manažerem ve společnosti AGS Group, která je evropskou jedničkou na trhu stěhování. Ve firmě se od nástupu vypracoval až na pozici provozního ředitele pro celou Evropu. Ve volném čase hraje tenis, běhá půlmaratony a jezdí na kole.

Investiční skupina Penta prodala francouzské společnosti Atalian jedničku na tuzemském trhu správy nemovitostí, společnost AB Facility. Šéf francouzské skupiny Matthieu de Baynast říká, že akvizice byla perfektní příležitostí – AB Facility je v Česku silná v technické údržbě budov, zatímco Atalian je silnější v úklidové části. Globálním cílem francouzské skupiny je v následujících čtyřech letech dosáhnout obratu pět miliard eur. Loni firma utržila 1,8 miliardy.

Francouzská společnost Atalian koupila od investiční skupiny Penta jedničku na tuzemském trhu správy a údržby nemovitostí, společnost AB Facility. Díky akvizici ovládne nejen český, ale také slovenský trh. „Několik let jsme čekali, že bude Penta firmu AB Facility prodávat. Loni v květnu prodej oznámila a my jsme se mohli zapojit,“ popsal v rozhovoru pro HN šéf skupiny Atalian Matthieu de Baynast. Se společností plánuje růst v Česku i na Slovensku.

Jak nákup české jedničky a zároveň slovenské dvojky od skupiny Penta zapadá do vaší strategie?

Vznikli jsme v roce 1944 jako čistě úklidová firma a až do roku 2007 jsme se zaměřovali výhradně na Francii. Jediný majitel firmy Franck Julien si pak ale uvědomil, že francouzský trh je sice velký, ale už nestačí na to, aby firma dál rostla. Proto se rozhodl rozšířit rozsah nabízených služeb a expandovat do zahraničí. V našem oboru musíte být dost velký na to, abyste mohl jít do Velké Británie nebo Belgie. A my jsme nebyli připraveni rozšířit se rovnou na vyspělé trhy se silnou konkurencí, která je větší než my.

Proč jste se ale rozhodli začít zahraniční expanzi právě v zemích střední a východní Evropy?

Šli jsme nejdříve do Polska a Maďarska, protože tam působil jeden z našich klientů, francouzský maloobchodní řetězec Auchan. Požádali nás, abychom tam pro ně uklízeli obchody. To bylo už v roce 2000. V té době jsme ale ještě nebyli dost vyspělí na zahraniční expanzi. O sedm let později už jsme připraveni byli. Kromě toho, že jsme se mohli odrazit od spolupráce s Auchanem, jsme věděli, že tento region má potenciál. Střední a východní Evropa byla dobrá v tom, že v ní byla možnost rychle získat dobrou pověst a stát se na každém z národních trhů jednou ze čtyř největších firem. V regionu byl stále prostor pro příchod zahraniční firmy.

Co vám bránilo pustit se do zahraničí už v roce 2000?

Byli jsme příliš zaměstnaní Francií, kde jsme chtěli rozšířit naše aktivity a stát se lídrem, což se nám mezitím podařilo. A také jsme čekali na dobrou příležitost. V Česku jsme ji dostali v roce 2008, kdy nás oslovil zprostředkovatel, který byl v kontaktu s panem Novotným, majitelem úklidové firmy Jana. Pan Novotný si uvědomoval, že se trh rychle mění a že řada manažerů, kteří dělají v oblasti údržby a správy budov klíčová rozhodnutí, se nachází mimo Česko. Například v případě Škody Auto to byli lidé z automobilky Volkswagen. Řekl si tedy, že firmu buď prodá, nebo pro ni najde silného partnera. Pro nás to naopak byla vhodná kombinace jednoho silného vlastníka, tak jako to máme my, a možnost podpořit růst firmy Jana naším know-how.

Vraťme se do současnosti. Jak zapadá nákup AB Facility do vaší strategie?

V případě AB Facility jsme už několik let čekali, že ji Penta bude prodávat. Šlo o jednoho z hlavních hráčů na trhu, ale nebyl to hlavní obor podnikání Penty. A my víme, že z dlouhodobého hlediska je velmi těžké v tomto oboru podnikat, pokud pro vás není prioritou. Z našeho pohledu to byla perfektní příležitost, protože AB Facility je v Česku silná v technické údržbě budov. Na jejích tržbách se tato oblast podílí 40 procenty. My jsme naopak silnější v úklidové části, ze které máme v Česku 85 procent tržeb. Před dvěma nebo třemi lety ještě Penta nebyla připravena prodávat, loni v květnu ale proces prodeje zahájila a my jsme se zapojili.

Takže už dříve jste byli ohledně AB Facility v kontaktu…

Několikrát jsme se s nimi potkali, ale oni ještě nebyli připraveni. A pak oficiálně poslali oznámení o tom, že chtějí AB Facility prodat. Informovali nejen nás, ale i další hráče v oboru. My jsme se o celou věc zajímali, strávili jsme několik měsíců vyjednáváním. Dobře to do sebe celé zapadlo, protože my jsme tomu podnikání rozuměli. Nejsme fond soukromého kapitálu, jsme přímo v oboru. Bylo pro nás snazší tu dohodu uzavřít.

Řekl jste, že v oblasti správy a údržby budov je důležité být velký a je obtížné uspět, pokud to není hlavní obor vašeho podnikání. Proč?

Být velký je důležité, protože jsme na trhu B2B. Naši zákazníci jsou stále lépe organizovaní. Tendry jsou čím dál komplexnější a firmy v nich požadují více a více různých služeb. Abyste byl velkými klienty z řad nadnárodních společností vnímán jako potenciální dodavatel, musíte být silný. Mít dostatek lidí, špičkové manažery, technické inženýry nebo experty na finance. Když takové lidi nemáte, nejste schopni reagovat na velké příležitosti. Pro nás je důležité, abychom v každé zemi, kam vstupujeme, poskytovali celou škálu služeb. A to je dnes pro firmu, která dělá jen jednu službu, velmi složité.

Trh se tedy mění…

Ano, velmi. Dříve se úklidová služba mohla specializovat jen na průmyslové podniky, například automobilky. Dnes musí zvládat i maloobchodní prodejny, nákupní centra nebo kancelářské budovy. Klienti hledají úspory, protože potřebují udržet ziskovost. Takže je důležité mít možnost nabídnout jim najednou několik služeb, abychom mohli snižovat cenu.

Za kolik peněz jste AB Facility od Penty koupili?

Zaplatili jsme cenu obvyklou na trhu, která se v tomto oboru pohybuje mezi čtyř- a osminásobkem zisku EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy, pozn. red.). Důležité pro nás ale bylo také to, že skupině Penta budeme následujících několik let poskytovat naše služby. Penta je nyní zákazníkem AB Facility a součástí dohody bylo i to, že ve spolupráci budeme pokračovat. Bez toho by bylo velmi obtížné obchod uzavřít.

Které firmy jsou nyní v Česku vašimi klíčovými klienty?

Kromě Penty, o které jsem už mluvil, je to řada průmyslových podniků, například Škoda Auto. Dále jsou našimi klienty letiště Praha, Zentiva, Foxconn nebo Ahold. Také portfolio AB Facility je zajímavé, jsou hodně zaměření na banky. Dohromady je to dobrá kombinace.

Jaký máte v Česku a na Slovensku plán pro několik následujících let?

Žádné další akvizice v tuto chvíli nechystáme. Plánujeme organicky růst o 10 až 15 procent ročně. Věříme, že je to možné, protože tady je stále hodně možností poskytovat outsourcing. Česko už pro nás není rozvojovou zemí, ale stále rostoucím trhem. Je to navíc spolehlivý trh, zákazníci platí, což není v některých jiných zemích pravidlem.

Vztah mezi dodavatelem a odběratelem je tady stabilní.

Kromě růstu je také důležité držet ziskovost obvyklou v naší skupině. Příležitosti na další akvizice se určitě objeví a my se jim budeme případ od případu věnovat. Také se možná zaměříme i na nové segmenty služeb, které jsme dosud neposkytovali. Nejdříve ale integrujme AB Facility, nastartujme organický růst a pak se uvidí.

V Česku a na Slovensku další akvizice nyní neplánujete. Jak to bude v ostatních zemích regionu?

V Polsku, které nebylo součástí dohody s Pentou, jsme také přítomni. Ale tam je teď hodně právních změn, takže jsme se rozhodli počkat. V Evropě ale nyní máme hodně akvizic. Jednu firmu začleňujeme do našich struktur v Nizozemsku, dvě akvizice máme v procesu v Rusku, konkrétně v Petrohradě a v Novosibirsku. Několik firem kupujeme i v Singapuru a v Indonésii, v USA máme také jednu.

Takže vaše strategie je stát se rychle jedním z lídrů na trhu a pak organicky růst.

Ano, náš model je stát se globální firmou. Vstupujeme na tři až čtyři nové trhy ročně. Nyní se soustřeďujeme kromě USA hlavně na rostoucí a rozvojové trhy v Asii a Africe. Za posledních pět let jsme téměř zdvojnásobili velikost firmy. Naším cílem je pokračovat v růstu a v následujících čtyřech letech dosáhnout obratu pět miliard eur (loni firma utržila 1,8 miliardy eur, pozn. red.). Šanci růst tak rychle máme mimo jiné i proto, že se naši zákazníci stávají globálními hráči a my jdeme s nimi.

Autor: Janis Aliapulios
Foto: Jan Mudra, Economia, a.s.

článek by převzat z www.ihned.cz

ATALIAN CZ s.r.o.

Nabídka komplexních služeb, které souvisejí s úplnou správou a údržbou objektů.

atalian.cz

Máte zájem
o podobné řešení?

Kontaktujte nás. Rádi zodpovíme všechny vaše dotazy, předložíme vám nezávaznou cenovou nabídku.

Mám zájem

Další rozhovory

Zobrazit všechny

valbek-dalnice

Valbek-CZ, s.r.o.

Rozhovor s Romanem Lennerem, exporadcem pro dopravu premiéra Babiše

Původní profesí je projektant mostů. Kdysi začínal ve firmě Pragoprojekt, v roce 1990 z ní odešel a začal budovat vlastní soukromou firmu. Jeho skupina Valbek-EU, kterou ovládá z 80 % (zbytek drží kolega František Benč), zaměstnává v několika dceřiných firmách kolem 350 projektantů. Působí v Česku, na Slovensku, v Rusku, na Ukrajině, nyní také ve Švédsku a v Německu.

vyrobni-hala-vf

VF, a.s.

Radiaci kontrolují i v Černobylu. Česká firma VF roste v byznysu s jadernou bezpečností

Na dveřích je napsáno "ozařovna". Kdo z nich vyjde, musí se postavit na přístroj připomínající složitou váhu. Nohy zasunout až po zarážku, ruce vložit do plechového otvoru a stisknout senzor. "Not contaminated", sdělí strojový ženský hlas. Ze sklepního labyrintu si tedy návštěvník neodnáší žádné radioaktivní záření. "Jako obvykle", prohodí lakonicky Jiří Malysák, generální ředitel společnosti VF.

Máte zájem o schůzku, kalkulaci nebo máte dotaz?

Rádi zodpovíme všechny vaše dotazy, předložíme vám nezávaznou cenovou nabídku nebo vám poskytneme přístup do demoverze našich produktů.