Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

czech mill

IS KARAT v praxi – Zařízení pod kontrolou aneb Jak efektivně plánovat termíny údržby a revizí

7. srpna 2024

Údržba ve firmě Czech Mill, a.s. prošla revolucí díky integraci nového modulu, který sjednotil a zefektivnil procesy údržby

Vzhledem k historii naší firmy, která vznikla de facto na zelené louce před necelými dvěma dekádami, byla situace kolem údržby neustále rozvíjena a inovována. Situaci navíc ztěžoval fakt, že každá ze dvou stran JV měla o údržbě trochu jinou představu a používala jiný systém.

Jeden systém údržby běžel v prostředí MS Access a byl generován manuálně výtiskem bez zpětné vazby (vše se zapisovalo ručně na papír, a ten se poté založil). Druhý, později vzniklý, systém v prostředí MS Excel, na základě postupně vznikajících inovací v technologii, doplňoval systém první a zároveň již jakousi zpětnou vazbu v online prostředí poskytoval, nicméně „trpěl“ na anonymitu zápisu mezi směnami a neumožňoval filtrovat data.

Stejně tak nás „trápila“ nemožnost srovnání efektivity prováděných prací údržby mezi směnami i jednotlivými údržbáři. Proto jsme oslovili kolegy z KARAT Software a jelikož jsme již historicky tento systém zaváděli napříč skupinou MTX Group v ekonomické rovině, napadla nás myšlenka posunout tento systém i v naší společnosti Czech Mill, a.s., a doplnit jej o modul údržby.

Po sjednání prvotní předimplementační schůzky jsme popsali stávající stav systému údržby, jeho slabiny i vize, kam bychom jej chtěli posunout a jak rozčlenit. Zhruba za půl roku bylo hotovo a nyní již těžíme z benefitů nově zavedeného modulu údržby. Mezi hlavní výhody patří zjednodušení a převedení dvou systémů do jednoho online prostředí, které umožňuje práci s daty.


Rovněž je sledována celá historie procesů, kdo, kdy a co zadával do údržby a v jakém množství, jelikož se osoby s přístupovými právy logují do systému pod hesly. Odpadly problémy s neuloženými, přepsanými nebo vymazanými informacemi. Systém je navíc rozdělen do dvou hlavních částí, kde je část výrobní a část řekněme obchodní.

První je nazvána interní údržba, a ta nám řeší provoz od vedoucího směny dolů a její náplní je řídit a organizovat veškeré práce na týdenní anabázi pro kmenové zaměstnance. Naproti tomu druhá část je nazývána externí údržbou a do té již vedoucí směny přístup nemají.

Interní údržba

Tato část efektivně pomáhá řídit údržbu vedoucímu údržby z pohledu plánování externích firem a servisních činností. Také usnadňuje řízení úkolů, které jsou předány z interní údržby, pokud jsou považovány za neproveditelné vlastními zaměstnanci. Z pohledu managementu je pak vše na jednom místě v reálném čase vč. dohledatelné historie kdo, co a kdy provedl, stejně tak kolik z ročních pravidelných revizí je již provedeno, které se blíží a které se příp. nestihly. Což je velmi účinný nástroj pro řízení a kontroly údržby.


Jedním z dalších již zmíněných nástrojů bylo zavedení tzv. normočasů jednotlivých operací, kdy historicky osobně nemám dobrou zkušenost s nočními směnami vč. těch víkendových z pohledu efektivity prací. Proto jsem na základě empirických zkušeností zavedl časovou náročnost jednotlivých činností, tzv. normočasy. Ty definují, kolik musí daný zaměstnanec provézt úkolů za 11 h nebo 7,5 h směnu. Časy jsou orientační, nicméně dokážou dosti napovědět o tom, jak daný údržbář/směna pracují efektivně, a zároveň jsou velmi cenným nástrojem při hodnocení zaměstnanců.

Výhledově lze do budoucna očekávat, že budeme chtít systém posunout ještě dále, např. do oblasti pravidelných reportingů e-mailem, generování objednávek přímo ze servisních zakázek, popř. do automatického sledování efektivity na měsíční statistické anabázi a mnoho dalšího.

Václav Szmek

manažer výroby společnosti Czech Mill, a.s.

Podobné novinky

Zobrazit všechny

konference

KARAT Konference 2023 představila novou verzi IS KARAT

7. dubna 2023

Ve čtvrtek 30. března 2023 se v kongresovém centru BWP Hotelu International Brno konalo setkání uživatelů informačního systému KARAT - KARAT Konference 2023. Tato tradiční akce přilákala téměř 400 uživatelů z České a Slovenské republiky. Konference byla organizována ve spolupráci s několika významnými zákazníky, kteří se podíleli na sérii workshopů s ukázkami řešení konkrétních úloh v IS KARAT.

svařování

Řešení IS KARAT ve společnosti ZAMET

17. srpna 2022

Český průmyslový podnik ZAMET, spol. s r.o. začal v letošním roce k řízení výrobních a obchodních procesů využívat ERP systém KARAT. ZAMET se věnuje zakázkové a sériové strojírenské výrobě, specializuje na výrobu upínací techniky. Ve svých třech provozovnách zaměstnává zhruba 300 zaměstnanců.

nanosun smart flower

IS KARAT ve společnosti nanosun s.r.o. 

6. března 2024

Přední distributor solárních panelů, střídačů a dalších solárních komponent, využívá informační systém KARAT pro řízení svých procesů.

Máte zájem o schůzku, kalkulaci nebo máte dotaz?

Rádi zodpovíme všechny vaše dotazy, předložíme vám nezávaznou cenovou nabídku nebo vám poskytneme přístup do demoverze našich produktů.