Komunikace s bankami prostřednictvím otevřeného API rozhraní
10. února 2024
Když byla v roce 2015 schválena druhá směrnice Evropské unie o platebních službách PSD2, těšili se výrobci podnikových informačních systémů na možnost zapracování další automatizace do svých produktů. Bohužel se jednalo jen o další nařízení EU.
Bohužel se velmi rychle ukázalo, že jde o další z nařízení EU, které je svázáno obstrukcemi, které znemožňují jeho rychlé rozšíření do praxe. V tomto případě šlo zejména o to, že PSD2 API mohou využívat pouze subjekty s PSD2 licencí, což je licence, kterou lze získat pouze za velmi přísných podmínek a značných finančních nákladů. Osobně neznám výrobce podnikového informačního systému, který by tuto licenci získal a dále s ní pracoval.
Kvůli výše uvedenému nadšení aktivita na straně výrobců podnikových informačních systémů na delší dobu utichla, nicméně v posledních 2 letech se začalo blýskat na lepší časy.
Největší banky v České republice začaly zpřístupňovat tzv. open API, na které se může napojit „kdokoliv“ a pomocí kterého může stahovat bankovní výpisy a/nebo příkazy k úhradě přímou komunikací ze své vlastní aplikace.
V současné době nabízí tuto možnost ČSOB, KB, ČS, Raiffeisenbank a FIO banka, přičemž rozsah nabízených služeb v rámci tohoto open API se u jednotlivých bank může lišit. Nevýhodou je, že se API jednotlivých bank liší, což pro případné zájemce o napojení znamená vícenásobné náklady na vytvoření a údržbu komunikace.
JAK TO FUNGUJE V IS KARAT DNES
Stávající řešení je založeno na lokální bankovní aplikaci instalované na vybrané počítače uživatelů IS KARAT nebo na webové bankovní aplikaci, vždy se zabezpečeným přístupem pro vybrané uživatele. Potřebuje-li oprávněný uživatel stáhnout bankovní výpis, musí se přihlásit do příslušné bankovní aplikace a vygenerovat soubor v patřičném formátu a struktuře.
V dalším kroku se musí přihlásit do IS KARAT, kde provede načtení tohoto souboru, případně může využít nástroje pro automatické stahování výpisů z daného úložiště. Nicméně stále jde pouze o částečně automatizovaný systém přenosu souborů.
Stejný postup potom opakuje i pro vytvoření a odeslání příkazu k úhradě, pouze v opačném směru z IS KARAT do bankovní aplikace. A to navíc tolikrát, kolik má bankovních účtů a zpracovávaných bank.
JAK TO MŮŽE FUNGOVAT V IS KARAT V BUDOUCNU
Výsledkem bude opět zpracování bankovních výpisů a vytvoření příkazů k úhradě, nicméně bez potřeby výše uvedené lokálně instalované bankovní aplikace a v případě využití akce agenta IS KARAT i bez potřeby ručního zásahu obsluhy. Soubor s bankovním výpisem bude stažen do IS KARAT automaticky, včetně následných automatizovaných kroků.
Stejně tak to může fungovat i v případě příkazu k úhradě, nicméně zde musí vždy někdo v IS KARAT příkaz k úhradě připravit, agent jej automaticky odešle do banky a v závislosti na konkrétní bance může být vyžadována jeho autorizace stejnou nebo jinou osobou v prostředí webové bankovní aplikace.
Pokud to konkrétní banka umožní, může výše uvedené proběhnout i několikrát denně. Toto řešení tak přináší úsporu času obsluhy a vyšší bezpečnost díky zamezení opravám ručně generovaných souborů.
V rámci vývoje verze 24 informačního systému KARAT postupně zapracováváme komunikaci s výše uvedenými bankami prostřednictvím open API, aby mohli naši uživatelé v případě zájmu tuto novou možnost využít.
A protože je nedílnou součástí vývoje i průběžné testování, nasadili jsme vývojovou verzi IS KARAT v naší vlastní firmě a pro účely tohoto článku požádali o vyjádření prokuru společnosti KARAT Software, Ing. Tomáše Wertheimera, CSc., MBA.
„Ve firmě řeším mimo jiné komunikaci s bankou, tj. platební styk, což je v podstatě každodenní úkon, kterým začínám pracovní den, aby obchodníci měli aktuální informace vztahující se k projektům (tedy jak jim zákazníci platí). Pro zjištění aktuálních informací z banky musím s každou bankou komunikovat, respektive mít nastaveno rozhraní pro komunikaci s každou konkrétní bankou. Tato práce znamená každý den stáhnout aktuální data ze všech bank, v našem případě tří, která musím naimportovat do IS KARAT. V nové verzi IS KARAT, kde je tato činnost automatizovaná, s bankovním rozhraním již nepracuji(z pohledu aktualizace dat), ale pouze s daty přijatými od banky. Stažení dat provádí agent sám, v našem případě každý den ráno ve 3:50 hod. Uvedená činnost již tedy není vázána na konkrétní osobu a její přítomnost, což úzce souvisí s tím, že tradičně nebývá sdílena s více osobami. Odpadá tak úzké hrdlo při práci s bankovní aplikací, dochází k úspoře času a zvýšení bezpečnosti z hlediska možného zneužití či selhání odpovědné osoby,“ říká Tomáš Wertheimer.
„V případě odeslání příkazů k úhradě se zatím nemohu podělit o vlastní praktické zkušenosti, nicméně největší výhodu nového řešení vidím v případě, kdy je ve firmě rozdělena pravomoc mezi více osob. Jedna osoba připravuje příkazy k úhradě a jiná následně komunikuje s bankou. Osoba pracující v IS KARAT tedy připraví příkaz k úhradě, agent jej automaticky odešle do banky a osoba komunikující s bankou již provede pouze autorizaci jako konečný úkon, na jehož základě banka příkaz zpracuje. Vše jetedy opět bezpečnější a časově méně náročné. Uvedené nové funkčnosti v IS KARAT však nebrání zpracovávání dat po staru, tedy ručně,“ doplňuje Tomáš Wertheimer.
ERP KARAT pomáhá vyrábět betonové výrobky již 10 let. Jeden z největších výrobců a dodavatelů betonových výrobků využívá dlouholeté zkušenosti IS KARAT v tomto oboru.
DITON - to je aktuálně téměř 100 on-line uživatelů v IS KARAT!
Společnost Anecoop Praha s.r.o., která se svými dvěma logistickými centry a silným administrativním zázemím patří mezi strategický článek skupiny Anecoop, jednoho z předních evropských distributorů ovoce a zeleniny, si vybrala Informační systém KARAT.
Ve dnech 10. a 11. 9. 2020 proběhlo setkání KARAT Solution partnerů v příjemném prostředí hotelu Buchlov. Akce se tradičně uskutečnila v přátelském duchu a účastnilo se ji přes 50 českých a slovenských odborníků ze strany Solution partnerů a společnosti KARAT Software.