TENEZ: Výroba investičních celků pro potravinářský, farmaceutický a chemický průmysl
19. května 2011
Akciová společnost TENEZ navazuje na bohatou tradici Chotěbořských strojíren, jejichž kořeny sahají až do období 30. let, kdy Vilém Eckhardt založil v Chotěboři továrnu přesných přístrojů a plynových masek.
V poválečných letech pak na jejím základě vznikl národní podnik, který se začal zabývat výrobou strojů a zařízení pro potravinářský průmysl. Společnost TENEZ, která se v rámci privatizace transformovala ze státního podniku na akciovou společnost, pokračuje v této činnosti dodnes. Z původního sortimentu převzal TENEZ produkci strojů pro mlékárenství, jako jsou nerezové nádrže, deskové výměníky tepla, a později také výroba smaltovaných nádrží.
Společnost zaměstnává 300 pracovníků a dosahuje obratu 400 mil. Kč. Převážnou část produkce (až 70 %) směřuje do zahraničí, především na německý, nizozemský, slovenský a maďarský trh. Obchodní zastoupení má také v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině, v Izraeli a na Kubě. Není proto divu, že kvalita výrobků musí odpovídat evropským a světovým normám.
Součástí celopodnikové strategie je tudíž neustálé zlepšování jakosti, které se mj. promítá také do oblasti poradenství, řízení servisu a prodeje náhradních dílů. TENEZ má potřebná osvědčení pro výrobu a export tlakových nádob nutná k vývozu produkce na evropský, americký i čínský trh. Je rovněž držitelem certifikátu ISO 9001.
INŽENÝRSKÉ PRÁCE NA ZAKÁZKU JAKO HLAVNÍ VÝROBNÍ PROGRAM
V současnosti TENEZ vyrábí úschovné nebo procesní nerezové a smaltované nádrže, těsněné i svařované deskové výměníky tepla, a to pro potravinářský, farmaceutický a chemický průmysl. Všechny výrobky jsou vždy součástí investičních celků. Společnost realizuje buď celý projekt (což činí cca 10–30 % obratu), nebo zajišťuje subdodávky komponent pro projekty jiných producentů.
TENEZ je tedy schopen zajistit kompletní dodávku investičního celku, a to od menších inženýrských prací na zakázku typu přestavby stávajícího potravinářského provozu, až po komplexní řešení zahrnující vybudování např. celé mlékárny, provozu pro výrobu biopaliv, balení minerálních vod apod.
Typickým zákazníkem je zahraniční firma, pro niž TENEZ vyrábí jako subdodavatel nádrže, výměníky nebo míchací zařízení. Dodavatelů společnosti je větší počet stejně jako materiálových položek. K těm s největším objemem spotřeby patří nerezové materiály. Z hlediska rozsahu produkce jsou velmi důležité také kooperace, zejména s organizacemi sídlícími ve stejném areálu, které umožňují zajišťovat specifické činnosti nebo vykrývat výrobní kapacity tak, aby byly optimálně vytíženy.
OD SYSTÉMU BEZ PODPORY KE STANDARDNÍMU ERP ŘEŠENÍ
TENEZ v minulosti používal informační systém, jehož dodavatel se dostal po četných organizačních změnách do potíží a přestal zajišťovat jeho podporu. Tu si nakonec společnost musela zabezpečit sama. Měla k dispozici zdrojové kódy, což jí umožnilo jít touto neobvyklou cestou déle jak osm let. Postupně však systém technicky zastarával a bylo stále obtížnější zapracovávat do něj legislativní úpravy i další důležité inovace.
V roce 2005 TENEZ pořídil první standardní součásti podnikového informačního systému, a to pro řízení docházky, mzdové a personální agendy. Následně začala společnost zvažovat výměnu všech dalších softwarových komponent, přičemž bylo rozhodnuto o realizaci neveřejného výběrového řízení. Před jeho zahájením vytipovali IT pracovníci několik ERP systémů, aby ověřili jejich možnosti a cenové aspekty. Poté se vedení společnosti rozhodlo uskutečnit výběrové řízení a do něj oslovit dodavatele jak světových řešení, tak systémů střední kategorie, a to i tuzemské provenience. V prvním kole byly jednotlivé nabídky rozděleny do dvou skupin, které se od sebe lišily cenou, a to v rozmezí cca 50 %. Zásadní otázkou bylo, zda některé z ERP řešení vyšší cenové kategorie dokáže společnosti zajistit také adekvátní přínosy.
Vzhledem k tomu, že se vedení společnosti nepřesvědčilo o účelnosti investice do dražšího systému, bylo výběrové řízení dále zaměřeno už jen na ERP řešení střední kategorie. Hlavním kritériem volby byla tedy cena, dále aktivita dodavatele a ochota jeho konzultantů při jednání o nabídce.
HLAVNÍ ASPEKTY VÍTĚZNÉ NABÍDKY
Do druhého kola výběrového řízení postoupily celkem tři nabídky. Následovaly prezentace jejich předkladatelů před skupinou klíčových uživatelů. Nakonec byly uskutečněny referenční návštěvy. Pracovníci TENEZu je absolvovali vždy u dvou zákazníků každého z uchazečů. Na základě souhrnného vyhodnocení všech důležitých aspektů a kritérií byla vyhodnocena jako nejlepší nabídka společnosti KARAT Software.
Petr Sedlák, ředitel IT společnosti TENEZ, k výsledkům výběrového řízení uvádí: „KARAT Software vyhrál z několika důvodů. Především nabídl otevřený systém, který nám umožňuje upravovat si uživatelské rozhraní (nastavení obrazovek, parametrů pro výpočty apod.) bez zásahu konzultantů. Další důležitou vlastností je široké spektrum funkcionality, které zahrnuje i oblasti, jako jsou CRM, workflow, řízení dokumentů apod. Ostatní konkurenti byli příliš specializovaní na strojírenskou výrobu. Pokrytí podpůrných procesů a nasazení infrastrukturních aplikací nedokázali nabídnout v potřebném rozsahu. V neposlední řadě nás KARAT Software na rozdíl od ostatních dvou dodavatelů přesvědčil, že je silnou a stabilní společností, která není závislá na jednom či dvou lidech. To je z hlediska zabezpečení budoucího rozvoje systému a dlouhodobého partnerství pro nás rozhodujícím kritériem.“
IMPLEMENTAČNÍ PROJEKT A VÝSLEDNÉ ŘEŠENÍ
Na implementačním projektu spolupracoval výrobce systému, KARAT Software, se svou partnerskou firmou, KARAT Solution. Jeho realizace započala na podzim 2009 uzavřením smluv a předimplementační analýzou. Ukončena byla v dubnu 2010, kdy byl systém po šesti měsících práce předán k užívání do ostrého provozu.
Výsledkem projektu bylo nasazení ERP řešení KARAT Enterprise, a to na bázi architektury klient/server pro 80 současně pracujících uživatelů. KARAT Enterprise pokrývá procesy řízení výroby, řízení nákupu a prodeje, výrobní logistiku a ekonomiku včetně podpory manažerského rozhodování a infrastrukturních aplikací.
Výjimku tvoří agenda pro řízení personalistiky a mezd, kterou zajišťuje externí dodavatel, a oblast pokročilého plánování a rozvrhování výroby, která bude předmětem další etapy projektu. Její součástí bude rovněž propojení kancelářských aplikací a konstrukčního softwaru.
CO LZE UDĚLAT JINAK A LÉPE PŘI PŘÍŠTÍ IMPLEMENTACI INFORMAČNÍHO SYSTÉMU?
„Má zkušenost ze zavádění informačního systému KARAT ukazuje, že pro příště je nezbytně nutné zajistit větší zainteresovanost managementu na projektu. Jenom tak je možné promítnout do cílů implementace požadavky plynoucí ze strategie společnosti, a naopak eliminovat lokální zájmy některých uživatelů, které nejsou vždy zcela v souladu se záměry firmy,“ říká Petr Sedlák.
„Pokud bychom řešili podobný projekt v budoucnosti, pak bychom určitě kladli větší důraz na přípravnou analytickou část. Během analýzy je zcela nezbytné v přesných pojmech, jimž rozumí uživatelé i konzultanti dodavatele, vymezit požadavky a návrh celkového řešení. Konzultanti by měli být schopni ještě více poradit a nabídnout na základě svých rozsáhlých zkušeností z jiných projektů nové přístupy uživatelům, kteří tuto zkušenost nemají a jsou „zaslepeni“ svou každodenní rutinní prací,“ uvádí Jaroslav Drastich, ředitel společnosti TENEZ.
„Závěry analýzy a jejich zapracování do projektu musí být pod přísnou kontrolou vedení firmy. Nelze jejich plnění ponechat samovolně na implementačním týmu, jehož členy jsou převážně pracovníci z nižších úrovní řízení společnosti. V tomto smyslu musí sehrát aktivní roli členové vrcholového managementu, kteří by měli již při analýze uplatňovat především globální pohled na firmu jako celek,“ dodává Jaroslav Drastich.
HLAVNÍ PŘÍNOSY NOVÉHO ERP SYSTÉMU
Informační systém KARAT nyní plní v TENEZu své hlavní funkce. Poskytuje potřebné informace na všech výstupech, integruje hodnototvorné, podpůrné i rozhodovací procesy, čímž vytváří dobrý předpoklad pro kvalitativní skok v podobě nasazení podpory pokročilého plánování a rozvrhování výroby. Významné posílení je patrné především u rozhodovacích procesů. Ty se zrychlily i kvalitativně zlepšily.
Samotná přesnost a spolehlivost informací je dána mírou konsolidace datové základny a standardizace pracovních postupů. Oba procesy nejsou ještě zcela ukončeny. Intenzivně pokračují práce na odstraňování problémů s daty. Také přirozený odpor uživatelů ke standardizaci je systematicky odbouráván, což předznamenává ta nejlepší očekávání do budoucna.
Nasadit nový moderní informační systém byl z naší strany určitě dobrý krok. Otevírá nám zatím netušené možnosti, které ale dokážeme odhalit a využít až po dlouhodobém sbírání zkušeností a užívání systému.
Jaroslav Drastichředitel společnosti
Systém také poskytuje uživatelům nové funkčnosti, které předtím neměli k dispozici. Na vyhodnocení jejich přínosů je ještě brzy, neboť ty jsou spojeny se zavedením nových pracovních postupů a návyků, jejichž zaběhnutí ve firmě nějakou dobu potrvá. Týká se to především řízení vztahů se zákazníky, event managementu a řízení pracovních toků.
SOUHRNNÉ HODNOCENÍ A PLÁN DALŠÍHO ROZVOJE
„Nasadit nový moderní informační systém byl z naší strany určitě dobrý krok. Otevírá nám zatím netušené možnosti, které ale dokážeme odhalit a využít až po dlouhodobém sbírání zkušeností a užívání systému,“ hodnotí své dosavadní zkušenosti s projektem Jaroslav Drastich.
„Nyní plánujeme druhou fázi projektu, jejímž cílem bude nasadit pokročilé plánování a rozvrhování výroby s kapacitním plánováním v prostředí Ganttových diagramů. Najali jsme specialistu, který připravuje implementaci a využití APS mj. v oblasti tzv. concurrent engineering, neboli plánování souběžných prací na zakázce,“ uzavírá Petr Sedlák.
Historie společnosti Global Business v dnešní podobě a s dnešním zaměřením
výroby se datuje k roku 2006, kdy byla s cca 25 zaměstnanci odkoupena divize
výroby rozvaděčů od zanikající společnosti Elma-Therm.
Historie společnosti ZAMET sahá do devadesátých let, kdy postupně prošla několika organizačními a majetkovými změnami a současnou podobu má od roku 2001. Je ryze soukromou a rodinnou společností, která v této formě funguje dodnes.