Rozhovor s Markem Kostkou, majitelem firmy KOSTKA – kolobka
17. července 2017
Marek Kostka vystudoval elektrotechnickou školu, po revoluci se rozhodl začít podnikat v zámečnické výrobě. Zamiloval se do koloběhu, a tak vybudoval největší továrnu na koloběžky v Evropě. Dnes zastává funkci starosty v rodném městě.
Společnost KOSTKA – kolobka byla založena v roce 1992 jako podnikatelský subjekt – fyzická osoba. Z počátku se zabývala kovovýrobou a zámečnictvím, a to ve velmi stísněných podmínkách. Později se působnost společnosti rozvinula a byla zahájena výroba rámů jízdních kol včetně lakování práškovým komaxitem pro tuzemské odběratele. V této době se společnost přemístila do prostor bývalého závodu ČEMOLEN v Potůčníku.
Co vás vedlo k rozhodnutí pustit se do podnikání?
V roce 1992 jsem se vrátil z vojny a přemýšlel, jak naložit se svým dalším životem. Do původního zaměstnání jsem se vrátit nechtěl. Řekl jsem si tedy, že zkusím podnikat. Už v minulosti mě bavilo tvořit nové věci a hlavně se nebát výzev. Bylo mi 20 let, celý život před sebou, takže proč ne? Všude jsem četl, že startovní čára pro podnikání je pro všechny stejná, a založil si zámečnickou firmu. Bohužel, jak jsem zjistil později, opak byl pravdou.
Kdy jste věděl, že výroba koloběžek je pro vás správná cesta? Byla to intuice, nebo jste „jen“ dotáhl do konce svůj dobrý nápad?
Začátky nebyly lehké, ale jak se říká, co tě nezabije, to tě posílí. Čas rychle plynul, mému synovi bylo šest let, blížily se Vánoce a já přemýšlel, co mu dát pod stromeček. Jako dítě jsem rád jezdil na koloběžce a chtěl mu právě takovou koupit. Ale v žádném obchodě jsem koloběžku nesehnal, takže jsem se rozhodl ji vlastnoručně vyrobit. Kolobka se povedla a měla obrovský úspěch nejen u syna, ale i v mém okolí. Každý se ptal, kde jsem koloběžku koupil. A tak se zrodil nápad začít koloběžky vyrábět. Prvních deset let jsem vývoj a výrobu dotoval z podnikání v kovovýrobě a věřil, že jednoho dne mě tento úžasný produkt začne živit.
Začínal jste sám jako živnostník, nyní řídíte celou firmu a nesete odpovědnost za mnoho lidí. Byla pro vás taková změna role těžká?
Jsme rodinná firma s více než stovkou zaměstnanců. Vnímám to jako veliký závazek, protože naši zaměstnanci nejsou jen jména, ale tým skvělých lidí, kteří se každý den starají o dokonalost našeho finálního produktu a spokojenost zákazníků.
Kde berete inspiraci a nápady, ale také sílu a energii pro práci? Jak nejraději relaxujete?
Nápady, které následně realizujeme, vycházejí jak ze zkušeností s jízdou na kolobce, tak z požadavků, připomínek a potřeb našich zákazníků. Snažíme se také inovovat a vytvářet nové trendy v tomto relativně mladém sportovním odvětví. Energii pro další práci mi dodává především spokojenost zákazníků a podpora mé nejbližší rodiny. Rád si sám vyjedu na projížďku na koloběžce a provozuji i řadu dalších sportů, věnuji se také fotografování. Tím vším si „čistím hlavu“ od každodenních starostí.
Na co jste u výroby koloběžek nejvíce pyšný?
Na koloběžkách je neustále co zlepšovat – od použitých materiálů přes nové modely po doplňky a výrobu speciálních dílů vhodných jen pro koloběžky. Nejsem si jistý, jestli jsem přímo pyšný, ale to, že jsme česká firma a většinu dílů na kolobce vyrábíme sami, to mě velice těší. Ale přeci jen, pyšný jsem na svého syna, který se po 20 letech od zahájení výroby plnohodnotně zapojil do chodu rodinné firmy.
Mluvme chvíli v číslech. Můžete nám prozradit objem vaší produkce? Jaký máte podíl na českém, evropském a světovém trhu?
Koloběžek vyrábíme desítky tisíc kusů ročně. Český trh pojme zhruba 30 % naší produkce, zbytek putuje do 30 zemí světa. Každoročně investujeme do strojního vybavení, abychom dokázali vyhovět požadavkům i těch nejnáročnějších zákazníků.
Při posledních komunálních volbách jste uspěl a stal se starostou Hanušovic. Je vůbec možné skloubit vedení města a firmy? Nebojíte se, že jedno z toho bude vždy v pozadí?
Rozhodnutí vstoupit do komunální politiky souviselo s vývojem situace v našem městě. V regionu je mizivá nabídka práce, přibývá sociálně vyloučených lokalit, lidé musí dojíždět daleko za zaměstnáním a nedaří se zde dlouhodobě udržet mladé.
Jak role starosty, tak role jednatele s sebou nese značné časové vytížení. Co na to říká vaše rodina?
Skloubení politiky a podnikání je časově velice náročné. Já si ho mohu dovolit díky tomu, že mám ve vedení firmy plnohodnotné zastoupení v mém synovi. Mám to štěstí, že mě rodina podporuje ve všech mých aktivitách, za což jsem jim nesmírně vděčný.
Jaká je vaše vize pro Hanušovice? Jaký jste si dal cíl, když jste se ujal role starosty?
Můj cíl je jednoduchý – vytvořit fungující město, kde budou chtít žít i mladí lidé.
Provází vás pověst, že se s věcmi moc „nepářete“. Řekl byste něco takového sám o sobě?
Nevím, co všechno se o mně povídá, ale má zásada je taková: co má dlouhodobě fungovat, musí být jednoduché a přímočaré. Veškerá složitá řešení jsou dlouhodobě neudržitelná, a pokud mají stabilně fungovat, tak to bývá za cenu neúměrných nákladů.
Je něco, co opravdu, ale opravdu nemáte rád?
Jak jsem již řekl, nemám rád složité věci. V současné době se vrší samá nařízení, příkazy, zákazy a s tím související spousta byrokracie, že se až jeden přestává orientovat, co se vlastně ještě smí.
Jan Prnka customer manager
O firmě KOSTKA – Kolobka, s.r.o.
Když v roce 1998 Marek Kostka hledal koloběžku pro svého syna na Vánoce, nenašel žádnou vhodnou, a tak se rozhodl vyrobit vlastní. Koloběžek vyrobil 5 a rozdal je po rodině a kamarádech. Po těchto Vánocích se začala psát nová kapitola firmy KOSTKA – kolobka, i když v té době o tom vlastně ještě nikdo nevěděl a ani to nepředpokládal.
Na začátku nového roku byla zahájena výroba první série koloběžek pro děti, v té době byla však stále nosným programem výroba rámů kol. To se změnilo v roce 2002, kdy celý český velo průmysl začala válcovat asijská výroba. Marek Kostka tak začal hledat nový výrobní program. Ze začátku to ovšem nebyly koloběžky, výroba se soustředila hlavně na výrobu regálových systémů do luxusních prodejen a další kovo výroby, koloběžky byly stále pouze minoritou, v kterou však Marek Kostka věřil. Výrobu nebo spíše marketing do propagace koloběhu dotoval z ostatních firemních aktivit, i když ne vždy tomu všichni spolupracovníci věřili. Marek Kostka totiž vždy věřil v sílu finálního produktu a možnosti, které koloběh nabízí. Zlom nastal v roce 2008, překvapivě v období finanční krize, kdy firma začala postupně masivně investovat. První investicí byl laser na zpracování profilů. V dalších letech docházelo k navyšování investic v řádech desítek miliónů do technologií, zázemí firmy a rozšiřování výrobních kapacit.
Od roku 2010 docházelo k postupnému přeorientování výrobního programu na výrobu koloběžek, a to až do dnešní podoby, kdy je výroba převážně soustředěna na koloběžky a zajišťuje pokrytí výrobních kapacit z více než 80 %.
Minulý rok to bylo již 20 let od výroby první koloběžky, období, kdy se začal psát nový příběh společnosti KOSTKA – kolobka. Od té doby ušla firma obrovský kus cesty nejen z hlediska výrobního programu, ale hlavně z technologického. Dnes disponuje roboty a CNC stroji na laserové zpracování, ohýbání či svařování profilů, přesným obráběním či moderní lakovnou a automatickou vyplétárnou kol.
Firma zaměstnává okolo 100 zaměstnanců s ročním obratem přes 120 miliónů korun. Převážná část výroby probíhá v České republice, a to včetně výroby komponentů či speciálních doplňků.
Společnost KOSTKA – kolobka není pouze ryze českou montovnou, ale koloběžky se zde vyrábí od prvních polotovarů. Síla tkví v silném vývoji, zákaznické podpoře, testování, širokém portfoliu a nepřeberném množství doplňků, které tvoří ucelený ekosystém produktů.
Prodejem koloběžky celý proces nekončí, ale teprve začíná, díky tomu si zákazník může koloběžku dovybavit tak, aby zcela vyhovovala jeho představám. Jelikož se zde vyrábí také komponenty, může jejich design a funkčnost přizpůsobit specifickým požadavkům koloběhu.
V současnosti se firma soustředí na rozvoj a edukaci koloběhu v oblasti zdraví. Koloběžka totiž přináší příznivé zdravotní benefity, a to nejen při sedavých zaměstnání, kdy lidé trpí bolestmi zad, kloubů a potřebují posílit hlavní svalové skupiny. Další oblastí rozvoje je aktivní pohyb dětí a nabídka kvalitních a dostupných koloběžek pro děti. Firma taktéž nabízí koloběžky pro mushing (tažení psem) a venčení čtyřnohých mazlíčků. Angažuje se taktéž v závodní činnosti, kdy disponuje vlastním závodním týmem. Snaží se tak přiblížit tento sport široké veřejnosti.
Dnes se také hojně mluví o „vyhnání aut z měst“ a takzvané „poslední míli“. I když tento trend zatím příliš nepronikl do České republiky, můžeme sledovat města jako Amsterdam či Copenhagen, případně také německá města, která připravují svoji infrastrukturu na nové možnosti pohybu lidí.
Firma KOSTKA – kolobka tak nejen že vyvíjí nové modely pro snadný pohyb po městě, ale také spolupracuje na vývoji speciálních stojanů sloužících k půjčování koloběžek. To stejné platí pro pohyb pracovníků v průmyslových areálech. Koloběžky totiž oproti kolu disponují řadou benefitů při pohybu v zhuštěném provozu a mezi lidmi. Stále totiž máte kontakt s vozovkou a můžete snadno zastavit, na koloběžce také můžete jezdit v podstatě v každém oblečení. Vývoj se soustředí také na speciální elektrifikované verze.
Sedíme v jeskyni. Tedy v zasedačce, která připomíná jeskyni. Ve firmě Nano Energies Petra Rokůska dává design kancelářím šmrnc divoké přírody. Zhmotňuje ducha energetické firmy budoucnosti.
Téměř 17 let byla personální šéfkou ve světové agentuře Thomson Reuters a na starosti měla třeba i země bývalé Jugoslávie během válečného konfliktu v druhé polovině 90. let. Dnes je jednou z nejvýše postavených manažerek v tuzemském průmyslu.
Vít Voláček založil se svým otcem Janem společnost Conteg v roce 1998 a dnes se věnuje řízení celé skupiny. Jeho bratr Vojtěch, který se k rodinnému byznysu připojil později, je šéfem obchodu.