
Setkání KARAT Solution partnerů a ocenění nejlepších partnerů za rok 2020
20. října 2021
Ve dnech 7. a 8. 10. 2021 proběhlo setkání KARAT Solution partnerů v příjemném prostředí hotelu U Holubů v Čeladné.
Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu
4. října 2024
Informační systém KARAT nyní nabízí nové řešení pro efektivní plánování a řízení dopravy. Toto řešení bylo vyvinuto v reakci na potřeby zákazníků, kteří požadovali sofistikovanější přístup, který zároveň nevyžaduje zbytečné investice ani propojení s externími systémy.
Hlavní důvody a motivace vzniku:
Cílovou skupinou jsou tedy firmy, které řeší přepravu a správu vozidel, vlastních i externích, a věnují se zejména těmto oblastem:
U těchto firem jsou hlavními cíli zejména tyto činnosti:
Od prvotních konceptů až po uvedení samotného řešení modulu Doprava ve verzi 24 a jeho představení na KARAT Konferenci 2024, uplynuly téměř tři roky.
První rok byl zaměřen na konceptuální vývoj a vytvoření základní struktury modulu. Pracovali jsme na definici jeho funkcí a schopností, zvažovali, jaká témata by měl modul zahrnovat, a jak by měl reagovat na potřeby našich zákazníků.
Hledali jsme způsoby, jak řešit otázky související s mapami, s výpočty vzdáleností, snažili jsme se porozumět konceptu GPS, vidět Zemi jako kouli a GPS souřadnici jako bod na ní. Tato a další zajímavá témata pro nás byla trochu nezvyklá v rámci běžných procesů v informačním systému KARAT, ale věnovali jsme se jim s cílem přinést inovativní a přínosné řešení.
V dalším roce jsem se zaměřili především na vývoj a programování základních funkcí modulu. Během této doby jsme našli první pilotní projekt pro implementaci a testování modulu. Tímto pilotním klientem se stala společnost IP Polná s.r.o., která měla v oblasti dopravy specifické potřeby a požadavky.
Poslední rok se odvíjel v duchu standardizace funkčností, příprav na uvolnění modulu pro verzi 24 a slavností představení na KARAT Konferenci v Brně a Žilině.
Zvláštní požadavky a pohledy společnosti IP Polná významně ovlivnily naše „standardní“ přístupy k řízení dopravy, přičemž tento proces s sebou přinesl i řadu přínosů. Mezi tyto požadavky patřila možnost řídit dopravu pro celé osádky vozů – servisní a montážní party, možnost koordinovat výjezdy na několik dní, plánovat přestávky a noclehy.
Zajímavý přístup zákazníka k objednávkám, termínům a stavům zakázek, spolu s velmi osobní komunikací s jeho koncovými zákazníky, přinesl do modulu řadu firemních vylepšení. Což je ostatně pro zákazníky IS KARAT typické. Jakkoli zvláštně oproti standardnímu pojetí může požadavek zákazníka znít, vždy je pro nás výzvou a jsme hrdi na to, že jej můžeme splnit.
V České republice máme zřejmě štěstí na státní správu. Úřady zveřejňují seznamy všech oficiálních adres v ČR, včetně zeměpisných souřadnic. Souřadnice systému S-JTSK jsou převedeny na celosvětově uznávané značení WSG84, známé jako GPS.
Modul využívá online mapové podklady a API rozhraní třetích stran ke geokódování, routování a plánování tras, a k získávání mapových náhledů cílů a tras.
Modul soustřeďuje jednotlivé požadavky přepravy s jejich položkami ve vstupní evidenci požadavků na zajištění přepravy. Tyto požadavky jsou generovány z prvotních agend jiných modulů systému KARAT podle předem definovaných pravidel, nebo mohou být zadávány i manuálně.
Plánování dopravy znamená rozhodování o tom, které vozidlo (zda vlastní nebo cizí), kdy a kam pojede a kdo jej bude řídit.
Samotné plánování přeprav je prováděno tvorbou dokladů přeprav pro jednotlivé dny nebo výjezdy, vozidla a osádky, pro vlastní dopravu nebo externí přepravce. Do těchto dokladů jsou vybírány požadavky z evidence požadavků na přepravu, přičemž jsou modulem řízeny a hlídány kapacity jednotlivých vozů, časy a vzdálenosti.
Při tvorbě dokladů přeprav jsou modulem generovány soupisy položek zdrojových dokladů, které budou předmětem výjezdu. Tím je podporována i příprava, řízení expedice, nakládka a vykládka.
Modul Doprava propočítává trasy pro sestavené doklady přeprav tak, aby byly optimálně obslouženy požadavky na přepravu na jednotlivých dokladech při optimálním využití zdrojů.
V modulu jsou (zejména v oblasti plánování dokladů přeprav a optimalizace trasy) uživatelsky přívětivé a pohodlné Drag & Drop způsoby práce se záznamy.
Tímto způsobem se mohou vkládat požadavky na přepravu do plánovaných dokladů a tras. Způsob ovládání „táhni a pusť“ se osvědčil i pro práci s optimalizací trasy, kdy je možné měnit pořadí bodů na trase ručně obsluhou s okamžitou interakcí, jak se daná trasa změnila. Rovněž je možné takto vkládat a odebírat položky dokladů a body trasy, podle potřeb obsluhy.
Nespornou výhodou IS KARAT je jeho platforma KARAT Mobile. Díky ní mohou všichni pracovníci na výjezdu se systémem bez omezení interagovat dle svých rolí a práv.
Interakce činností v přepravě se systémem KARAT může probíhat v reálném čase přímo z terénu, „in-time a on-site“ – tedy osádkou z kabiny vozidla nebo od partnera.
Osoby přepravy mohou v systému tvořit návazné doklady, potvrzovat průběh provádění výjezdů, úkony na trase, mohou zapisovat skutečnosti, nechávat potvrzovat doklady partnerem, vykazovat práci, podávat zpětnou vazbu.
Modul Doprava je plně integrován s ostatními moduly IS KARAT, zejména potom s moduly Objednávky, Odbyt, Servis, Reklamace a Kooperace. Z prvotních agend těchto modulů mohou být generovány požadavky na zajištění přepravy.
Plánované doklady přeprav pak mohou vytvářet poptávky a objednávky přepravy u externích přepravců.
Při realizaci dokladů přeprav mohou být z prvotních dokladů tvořeny návazné odbytové a skladové doklady. Činnosti řidičů a osádek mohou být vykazovány pomocí modulu Zdroje, a tak mohou být sledovány náklady vlastní dopravy.
Milan Kopal
Senior Consultant
20. října 2021
Ve dnech 7. a 8. 10. 2021 proběhlo setkání KARAT Solution partnerů v příjemném prostředí hotelu U Holubů v Čeladné.
7. května 2021
BENEŠ a LÁT a. s. s dodavatelem ERP KARAT, společností KARAT Software a.s. dále KSW, spolupracuje od roku 2004 na vývoji různých modulů, mezi něž patří APS (Advanced Planning and Scheduling), BPM (Business Process Management), REKLAMACE, BI (Business Inteligence), IOT (Internet of Things), DMS (Document Management System), EDI (Electronic Data Interchange), GANTT, a propojení s dalšími systémy jako jsou ATTIS, PALSTAT a další.
30. září 2020
Ve dnech 10. a 11. 9. 2020 proběhlo setkání KARAT Solution partnerů v příjemném prostředí hotelu Buchlov. Akce se tradičně uskutečnila v přátelském duchu a účastnilo se ji přes 50 českých a slovenských odborníků ze strany Solution partnerů a společnosti KARAT Software.